2009. január 9., péntek

Felsőoktatás - Megéri...?

Már régóta írni akartam erről a témáról, lévén elég közelről érint a dolog. Kissé konkrétabban: lassan közeleg a felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés határideje, ezért kötelességem megosztani 5 éves felsőoktatásban töltött időszakom tapasztalatait, nehogy más is úgy járjon mint én.

A legfontosabb: ha nincs konkrét elképzelésed arról, hogy mivel akarsz foglalkozni (és 18 évesen kevés embernek van), akkor javaslom: NE MENJ EGYETEMRE / FŐISKOLÁRA! Miért is? Mert ha nem tudod pontosan, mi akarsz lenni, akkor semmi értelme az egésznek. Útközben rá fogsz jönni, hogy nem is érdekel / nem azt tanítják, amiért odamentél / felesleges az egész. Ilyenkor inkább próbálkozz meg a való élettel egy kicsit, próbáld kitalálni, mivel foglalkoznál, mi érdekel, utána vágj bele, ha még szükségesnek találod. Ne menj felsőoktatásba csak azért, mert mindenki oda megy/anyádapád azt mondja. Annál rosszabb nincs. 

Jómagam negyedéves bölcsészhallgató lennék (de ha kérdezik letagadom), és ez a 4 év egy dologra volt jó: ha egyszer lesznek gyerekeim, soha ne forszírozzam nekik a felsőoktatást, főleg a mai formájában, így ugyanis az egyetemi-főiskolai oktatásnak semmi értelme. Miről is szól ez az egész? Kezdjük azon, hogy a nyelvszak nem nyelviskola, AZAZ OTT NEM TANÍTJÁK A NYELVET. Ott már tudni kell, mikor odamész, amihez ugye nem kell egyetem. A vizsgák miből állnak? Kiadnak egy olvasmánylistát (nagyrészt ennek a kivonata az előadások anyaga), amit majd vissza kell mondani a vizsgán. Magyarul olvasni kell, amihez szintén nem kell egyetemre járni, mert ha érdekel a téma úgyis utánaolvasol, ha meg nem akkor úgyse fogod elolvasni, és átcsúszol egy kettessel. A mesterem anno tiszta ötössel végezte az egyetemet japán szakon – soha sehol el nem kérték a diplomáját. Állásinterjún letettek elé egy újságot, hogy olvassa fel, fordítsa le. Megtette és övé volt az állás. A nyelvtanuláshoz nem kell egyetem.

A humán szakok nagy részével ez a helyzet. A különféle műszaki-informatikai-kereskedelmi-marketing főiskolák nagy részénél dettó: olyan alap dolgokról szól, hogy akinek van egy kis esze az magától is tudja, aki meg olyan hülye hogy nem, az menjen eladónak a McDonaldsba. Nemtom észrevettétek-e, hogy az ilyen kereskedelmi-marketing „iskolákba” és a humán szakok nagy részére olyan segghülye emberek járnak, hogy a vakolat potyog a házakról, ha elmennek mellettük az utcán. És az ilyenek diplomát kapnak. MIRE? Van értelme, ha ugyanolyan faszhülyén jönnek ki az egyetemről mint ahogy bementek? Sőt, így még rosszabb, mert a diplomától NAGY EMBERNEK képzeli magát mind, mi több, ÉRTELMISÉGINEK. Aztán meg vannak sértődve, ha kapnak egy eladói, árufeltöltői vagy titkárnői állást havi 80.000-ért. Ők, az ÉRTELMISÉGIEK. Pedig még SZAKGYAKORLATON IS VOLTAK, 1 hónapig volt eladó a nagynénje bugyiboltjában - mikor valaki volt, már akkor volt senki. Hasonló a helyzet az ún. közigazgatási szakokkal, ott is nagyrészt felesleges dolgokat tanul az emberek nagy része, mert ahhoz nem kell ismerni az összes jogi tankönyvet, hogy az később az önkormányzatnál fénymásolgasd az iratokat. Excel is egy ilyenbe jár, most végez, és ott tart, hogy szíve szerint kirúgná az összes közalkalmazottat, mert a faszvakaráson és kávéiváson kívül semmire nem jók. 30-40 ember bőven elég lenne ha végezne minden évben, belőlük lehetne osztályvezető, a többi helyre meg érettségizett alkalmazottak is megfelelőek, nyomtatványt ők is ki tudnak tölteni - jobb esetben, mert nemegy olyan egyetemistával találkoztam már, aki még egy csekket sem bírt kitölteni. És ez EGYETEMRE JÁR!

Néhány szak van csak, amit érdemes elvégezni, ilyenek pl. az orvos-gyógyszerész, a műszaki egyetem szakjai, a természettudományi szakok (fizika – szia Barzol! - matek-biosz-kémia és info, persze magas szinten) mert belőlük lesz a műszaki értelmiség és a kutatók, akik tényleg előre tudnák mozdítani az országot. Ezenkívül talán még a jog és a közgazdaságtan, de az utóbbi főleg a kapcsolatok miatt.

Aki gazdag akar lenni, annak nem kell egyetemre járnia, kivéve, ha ALKALMAZOTT akar maradni egész életedben. Mert itt (még a közgázon is) csak azt tanítják meg, hogyan dolgozz másoknak, hogy a te munkádból ők gazdagodjanak, míg az életben való boldogulásról nem nagyon beszélnek. Az egész rendszer erre van kitalálva, így alapjaiban rossz. Például a középiskolában egy szó sincs gazdaságról, pénzügyről, jogról, vállalkozásról, de még egy rohadt jogosítvány megszerzését sem biztosítják, pedig több értelme lenne, mint az amőbák szaporodásáról tanulni. Álljon itt egy tanulságos cikk, amit Larry Ellisonnak tulajdonítottak (azóta cáfolták, de attól még minden szava KÍVÜLRŐL MEGTANULANDÓ!). Komolyan többet tanultam 4 hónap alatt az esti iskolában a meggazdagodásról, mint az elmúlt (még leírni is rettenetes) 10 ÉVBEN az elit gimnáziumban meg az egyetemeken. Mindenből meg lehet gazdagodni. Ismerek jónéhány embert, akik olyan éhenkórászok voltak pár éve, hogy csoda hogy nem fagytak meg télen, most meg milliomosok. Itt egy link, hogy egyesek miből lettek milliárdosok ( a DigiTV tulajdonosa pl egy romániai magyar fiatalember, most 37 éves, 22 évesen FAGYLALTÁRUS volt).

Félreértés ne essék: nem a tanulás ellen beszélek, hiszen a tudás a legértékesebb árucikk, csupán arról van szó, hogy a mostani felsőoktatástól senki ne várjon túl sokat, legeslegjobb esetben lehet egy igazgató valahol, MAXIMUM egy-másfél milliós fizetéssel. Aki ezzel megelégszik miközben kitapossák a belét a multik főnökei, hát lelke rajta. Jómagam viszont Gordon Gekko szentenciáját tettem magamévá, így életcélomat ezen a három képen össze is foglalnám, végezetül álljon itt Gekko híres beszéde az emberi természetről. Igazságtartalma 1000%.

„Az a lényeg, Hölgyeim és Uraim, hogy a vágy – jobb szó nem jut eszembe – helyénvaló. A mohó vágy jó dolog. Hajtja az embert. Megvilágítja, érthetővé teszi és ezzel rámutat az evolúciós szellem lényegére. A vágy minden formájában, így az élet, a pénz, a szerelem, a tudás után mindig is jellemző volt az emberiség haladására. A vágy – jegyezzék meg a szavaimat – nemcsak a Teldar Papert menti meg, hanem azt a rosszul működő vállalatot is, melynek a neve U.S.A. Nagyon köszönöm.”

iPic related: iGreed

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szívemből szólsz... Másodéves bölcsészhallgató vagyok, 18 évesen fogalmam sem volt mit szeretnék csinálni, így a lehető legkönnyebb utat választva szabadbölcsész szakra jelentkeztem. Ma már szinte szégyenlem ha arról kell beszélnem, hogy mit is tanulok valójában, ugyanis lényegében semmit, a nemrég megjelent Boros Gábor: Filozófia című könyv hol hosszabb, hol rövidebb kivonatát tanulom esztétika szakirány címen. Nagyjából ott tartok, hogy egy huszárvágással otthagyom az egészet a francba, aztán egy éves meló után felvételizek emberi erőforrások szakra Veszprémbe. Nem saját ötlet, pályaválasztási tanácsadáson ajánlották, mint hiányszakmát, a csaj szerint meg jó fejvadász lennék.

Surci írta...

NAGYON GYORSAN OTTHAGYNI, ÉS MINÉL ELŐBB!!! Ezt a felvételit meg sztem alaposan gondold át... Ráérsz még egyetemre járni, de lehet hogy soha nem lesz rá szükséged, olvasni pedig otthon is tudsz. A hiányszakma meg hiányszakma még pár évig, mint anno az informatikus volt, most pedig már Dunát lehet velük rekeszteni.

Az a lényeg hogy azzal foglalkozz amit szeretsz, és ne befolyásoljon SENKI. Menj csak melózni 1-2 évet, aztán ráérsz még eldönteni, mi is akarsz lenni, + egy kis pénzed is lesz már addigra. Az meg baromság, hogy "kiesel az iskolai tanulásból", mert ha érdekel vagy kell, úgyis megtanulod.

Névtelen írta...

Szia Surci!

Ha valaha is fizikus szakra akarnál menni, csak szólj bátran, segítek felkészülni a felvételire! :) Szerintem egyáltalán nem tagédia, ha valaki úgy megy egyetemre, hogy nincs teljesen tisztában az elképzeléseivel. A mai magyar középiskolai rendszer alapvetően nem is készít fel a felsőoktatásra, úgyhogy ha friss érettségivel egyetemre mész, akkor annak általában nagy rácsodálkozás a vége. Azaz, vagy kibuksz az első évben, vagy végigbukdácsolod az egyetemet. Az előbbi még szerencsésebb, mert ekkor vagy rájössz, hogy az egész nem is érdekel, és hagyod a francba, vagy összeszeded magad, és végre elkezdel tanulni. A baj inkább ott kezdődik, amikor egyetemistaként valaki rájön, hogy nem érdekli az egész, de nincs ereje, kedve, vér a pucájában váltani, vagy mert lusta, vagy mert akkor a többiek mit fognak szólni. És így jól elcseszi a hátralevő 3-4 évét, amit jóval hasznosabban is tölthetne, ráadásul elvesz egy helyet az elől, akit esetleg tényleg érdekelne a dolog (már ha van egyáltalán ilyen). 1-2 év meló pedig csak keveseknek segít az egyetemi felvételire való felkészülésben. Az igazat megvallva, k. nehéz rendes munka mellett felvételire tanulni, különösen annak tükrében, hogy általában a kevésbé tehetségesek kényszerülnek fakultatív munkával egybekötött gondolkodási időre, az árnyalattal jobb képességűek azért csak könnyeben bekerülnek, és a motivációs sikerélmény is ritkábban marad el náluk, ergo ők végig is csinálják az egyetemet, sőt, talán még élvezik is a kis mocskok (pfúj, de perverz!). :) Szófosásom tanulságaképp csak annyit mondhatok, nem kell mindenkinek egyetemet/főiskolát végezni, milliomosokra és takarítókra is szükség van.

Üdv:
Barzol

Surci írta...

Yo Barzol!

Nagyrészt egyetértek, de sztem kissé más nézőpontból közelítünk a kérdéshez.

Szerintem a mai oktatási rendszer elavult, mert ugyanabban a formában és módszerrel oktatnak nagyrészt, mint 30-40 évvel ezelőtt, csakhogy a világ azóta már haladt egy keveset. Például miért nem lehet egy jogosítvány megszerzését lehetővé tenni a középiskola keretein belül? Esetleg némi pénzügyi-gazdasági-jogi ismeret átadását? Netán némi retorikai oktatást, mert ugye a való világban nem árt tudni előadni magadat. Vagy testnevelés órán önvédelmi képzést a céltalan formagyakorlatok helyett. Régen a férfiaknak legalább ott volt a katonaság, és, bár mondad te is, hogy abban a formájában egy nagy baromság volt, mégis egy kicsit talán az életre készített fel (és legalább egy jogsit le lehetett tenni).

A felsőoktatás már csak hab a tortán, lévén: mi a fenének mindenhez diploma? És most nem a természettudományos szakokról beszélek, ahová pl. te is jártál, mert azokat 1. Nem ismerem túl jól, 2. amennyit hallottam róluk, az elég kemény, azaz ott nagyrészt A GYAKORLATBAN IS HASZNÁLHATÓ tudásanyagot nyújtanak, hanem itt a HUMÁN szakokról van szó, melyek sajnos manapság a felsőoktatási fejkvóták kb. 80%-át teszi ki. Ne mondja már nekem senki, hogy pl. egy tolmács vagy egy fordítói állás betöltéséhez egyetemi végzettség kell. Nemegy ismerősöm beszél majdnem anyanyelvi szinten idegen nyelveket, fel is vették őket dolgozni diploma nélkül is. Azaz a hozzáértés számít, amit viszont nem az egyetemen szereztek meg (mert az nem adja meg).

Aztán ott vannak a mindenféle adminisztratív állások, melyekbe jórészt szintén diplomásokat keresnek, de megmondaná valaki, hogy mi a frásznak diploma ahhoz, hogy valaki egy titkárnő-szintű állást betöltsön? Gondolom azért, hogy fel is vegyék erre a zseniális munkahelyre. Így tehát megérte tanulni 3-5 évet, yah.

A másik, hogy a humán szakokon jórészt a fenti srác áltál leírt lóbaszás megy. Annak mi hasznát látod az életben? Azaz semmi olyan készséget nem ad, amivel a gyakorlatban boldogulnál. Az ún. „tanárképző modult” én végigcsináltam, hát SEMMIVEL nem érzem jobbnak az előadókészségemet. Pedig kellene…

Szvsz ennek az országnak főként kutatókat, mérnököket és hasonlókat kellene képeznie a marketingszakemberek, angoltanárok és hasonló semmittevők garmadái helyett, mert az ő tudásukkal lehetne felhúzni a gazdaságot. A középiskolának pedig az életre kellene felkészítenie, ha már a felsőoktatásra nem készít fel (ami kissé DURVA annak fényében, hogy a gimnazisták-szakközepesek legalább 80%-a egyetemre-főiskolára kerül). Komolyan nem tudom mennyire vagy képben a mai egyetemista fiatalsággal kapcsolatban, de (tanulmányi eredménytől függetlenül) olyan életképtelen emberek járnak oda, hogy ha 22-23 éves létükre a való éleben 3 napig kihúznák anya-apa nélkül, hát komolyan megítélném nekik a SCHWARZENEGGER – KOMMANDO Durvasági Emlékdíjat. NEM VICC.

Kissé elkalandoztam, de már álmos vagyok R. Namég annyit, hogy az újévi SMS-edet megkaptam, és köszönöm, csak szokás szerint nem volt semmi pénz a kártyámon, ezért nem tudtam válaszolni. Így hát megragadván a lehetőséget, neked és családodnak is Boldog Új Évet Kívánok az EIEN-MANGA nevében. Majd sörözünk már valamikor.

Névtelen írta...

Hali!

A sör jó ötlet, támogatom! Avagy, Merániai János örökéletű és mostanáig teljesen félrefordított mondatával (melyet hányattatott sorsú évek izzadtságszagot nem kímélő munkájával tökéletesítettem!): "A sört meginni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem." A fent említett sör társaságában akár meg is beszélhetjük a még fentebb olvasható, komplett bejegyzés méretű megjegyzésedet, már amennyiben azt te sem ellenzed. S hogy megóvjam ezt az oly ígéretesen induló megjegyzés rovatot a kettőnk közötti párbeszéd terebélyesen elfórumosító hatásától, a továbbiakban telefonon foglak zaklatni. Január 28. és február 3. között leszek Pesten legközelebb, (természetesen amennyiben nem ellenzed). :)

Üdv:
Barzol

Surci írta...

ROTFLOL

A sör és az időpont jó lenne, majd meglátom, fel tudok-e köhögni némi zsét addigra. A fenti napokon nézegesd már a mail-edet, mert azon keresztül kívánok kommunikálni, lévén a telóegyenlegem szokás szerint 12 forint R.

Névtelen írta...

Ehhez csak annyit fűznék, hogy levelezőn ez még inkább a nullára redukálódik, már az oktatás. Az ember érdeke, hogy bemegy e így is az előadásokra, de nyilván oka van annak, hogy levelezőn végez egy szakot (de ezt ne firtassuk). Namármost költségtérítésnél ugye úgy zajlik, hogy tandíj elmaradása esetén nem zárhatod az adott félévet estébé. Nálunk az általános szoc. m. szak 95ezer/félév most. A múlt félévben egyetlen egy óra lett megtartva, a többi elmaradt. Nem kaptunk még államvizsga tételsort sem (bár ezen nem is kell kiakadni, hisz tavaly a májusban vizsgázók áprilisban kaptak teljes tételsort) és a TO-n mindenki hülye, nem tudnak semmi sem megmondani. Ugyan nekem nem kell tandíjat fizetnem egyéb okok miatt, de annak, aki benyögi a 95ezret a semmire azt hiszem jogos a szájhúzása. Bár ez a szakma is kommerszializálódott (deszarezaszó baszki) és semmi értéke nem lesz (vagy már nincsen) már. Főleg most...mikor vonják vissza a normatív támogatást a szoc.szférától (persze nem csak innen) és nem lehet szinte felvenni sem új dolgozókat.
Mellesleg a munkanélküliség nem csak itt érezhető, máshol is, ezzel tisztában vagyok. Csak gondoltam vázolom, hogy hogyan lehet változatosan lehúzni az embert legálisan.

Surci írta...

Én inkább járnék levelezőre, mint nappalira. Csak azért bejárni nem érdemes, hogy az előadáson menjen az idő, olvasni meg otthon is tudok esténként. És akkor szabadok a nappalaim, lehet dolgozni, akkor meg már nem nagy dolog kifizetni a tandíjat.

Én csak annyit mondok, hogy a sima elmélet nagyrészt (nem fizika-kémia-orvostudomány!!! hanem a "humán" szakok anyaga) otthon is elsajátítható, és különben is, az a lényeg, hogy mit tudsz belőle hasznosítani az életben. Nálunk is van olyan ember, akiről tudom, hogy le fog diplomázni, pedig segghülye a japán nyelvhez. De ha nem tud japánul, akkor mire a japán szakos diploma? Inkább dolgozott volna 1 évet, és ment volna ki még 1 évet egy fizetős suliba Japánba. Diplomája ugyan nem lenne, de tudna japánul, és kereshetne vele. Így meg kitörölheti a diplomájával.

Az én célom a meggazdagodás, ahhoz meg nem kell diploma.